2015-05, 112 bellen, nu ook 112 Appen

Geplaatst op: 07-05-2015

 

1

PERSBERICHT

 

Naast 112 bellen nu ook 112 appen met de Nationale SOS ALARM -> 112 App

Overbrugging wachttijd en kortere aanrijtijd bij noodsituaties

 

Den Haag, donderdag 7 mei 2015 - Vanaf vandaag is het mogelijk om 112 niet alleen telefonisch te alarmeren bij een noodsituatie, maar ook via de gratis Nationale SOS ALARM ->112 App. Deze app organiseert eerste hulp bij een noodsituatie, totdat de officiële hulpdiensten arriveren. De app geeft iedereen met een smartphone via GPS en de technische applicatie data2voice - het vertalen van digitale data naar een gesproken bericht - de mogelijkheid om 112 niet alleen telefonisch, maar ook digitaal te alarmeren en informatie te delen. Bij de melding is informatie zoals locatie en de aard van de situatie direct beschikbaar via  - SOS ALARM Locatie Hulp - voor de 112 meldkamercentrale. Hierdoor wordt de intake en daarmee ook de aanrijtijd van de officiële hulpdiensten zoals Politie, Brandweer en Ambulance en de cruciale wachttijden voor de slachtoffers verkort. De app informeert tevens geregistreerde SOS ALARM hulpverleners in de buurt van de noodsituatie, zodat eerste hulp direct kan starten tijdens de aanrijtijden, tot de officiële hulpdiensten arriveren. Door het gebruik van deze app is eerste hulpverlening efficiënt en zo snel mogelijk te organiseren. Tevens verhoogt het de burgerparticipatie en zelfredzaamheid bij eerste hulpverlening om samen meer mensenlevens te redden en het veiligheidsgevoel te vergroten.

 

Naast alarmeren is de Nationale SOS ALARM ->112 App een verzameling van bestaande apps, waarmee eenvoudig toegang wordt verkregen tot waardevolle informatie. Door deze samenwerking en overkoepeling van app’s ontstaat er laagdrempeligheid en duidelijkheid voor de Nederlandse burgers en hulpverleners bij eerste hulpverlening en noodsituaties en is het mogelijk om samen de veiligheid in Nederland te vergroten. De lancering van de app sluit aan bij de behoefte in Nederland aan meer (eerste) hulpverleners en de technologische ontwikkeling zorgt ervoor dat meldkamer centralisten worden ontlast en sneller over noodzakelijke informatie kunnen beschikken.

 

Burgers nemen eigen verantwoordelijkheid bij het organiseren van hulp in noodsituaties

Mensen hebben dagelijks te maken met noodsituaties; een verkeersongeluk, brand bij de buren, een oma met een hartaanval of een kind die zich verbrand of vermist is. Kortom, een ongeluk zit in een klein hoekje en zo snel mogelijk reageren, kan het verschil maken tussen leven of dood. Vanaf nu kan iedereen met een smart Phone mensenlevens redden door de Nationale SOS ALARM -> 112 App gratis te downloaden en te gebruiken in een noodsituatie. Hiermee is het mogelijk om niet alleen onbekenden te redden, maar ook de overlevingskans van jezelf, vrienden, geliefden en kinderen te vergroten. In deze tijd van moderne technologie en vooruitstrevende innovaties, is het delen van informatie en daarmee sneller en efficiënter organiseren van hulp nog nooit zo gemakkelijk geweest. Non-profit Stichting Landelijke SOS ALARM Hulpdienst roept daarom iedereen op zijn verantwoordelijkheid te nemen en de app te installeren.

 

‘Ik ben ambassadeur van de Stichting Landelijke SOS ALARM Hulpdienst, omdat ik twee mensen in mijn directe omgeving verloren ben, doordat hulp helaas te lang op zich liet wachten. Achteraf hoorde ik dat mensen graag hulp hadden willen verlenen, omdat ze in de buurt waren, alleen wisten deze mensen niet dat er hulp nodig was. De Stichting wil met de gratis app eerste hulp organiseren op het moment dat dit nodig is, totdat de officiële hulpdiensten arriveren. Ik roep mensen op om naast Whatsapp, mail, Facebook en Linkedin, de Nationale SOS ALARM App in het beginscherm op de smart Phone te programmeren, zodat zij zelf een mensenleven kunnen redden, ook die van hun dierbaren” Aldus Hein Vergeer, BHV’er, oud schaatser én ambassadeur Stichting Landelijke SOS ALARM Hulpdienst.

 

Nationaal platform om samenwerking  te bevorderen

De Nationale SOS ALARM -> 112 App is naast een alarmerings-app ook een platform voor de belangrijkste alarmering-apps in Nederland, voor zowel burgers als hulpverleners. Een voorbeeld hiervan is Persoon Vermist waarbij mensen een SOS ALARM bericht ontvangen of kunnen verzenden als iemand in hun eigen buurt vermist is. Dit maakt de Nationale SOS ALARM -> 112 App ook echt een unieke app, omdat het bestaande initiatieven met elkaar verbindt met het idee dat kennis en informatie gedeeld moet worden, om samen levens te redden. Op de site www.helplevensredden.nl staat een overzicht van de functionaliteiten van de SOS ALARM App.

 

“Met 17 miljoen Nederlanders zijn we samen verantwoordelijk voor onze veiligheid. Met deze app geven we naast de overheid en bedrijven ook burgers de mogelijkheid om actief te helpen bij een noodsituatie. De non-profit Stichting Landelijke SOS ALARM Hulpdienst wil vanuit deze publieke en private samenwerkingsgedachte het Nationale Platform vormen voor alarmering en het informeren van burgers, hulpverleners en meldkamers. Hulp verlenen is de missie en gemeenschappelijke deler,” aldus bestuursvoorzitter Antoine Janssen van de Stichting Landelijke SOS ALARM Hulpdienst

 

Maatschappelijk Verantwoord & Betrokken burgers en partners

Gelukkig voelen steeds meer burgers en bedrijven zich betrokken bij hun omgeving en zetten zij zich hier vrijwillig voor in. Hier binnen vallen ook veel gekwalificeerde vrijwilligers die als arts, brandweer-, politie-, ambulancemedewerker, reddingsbrigade / KNRM, defensie, EHBO’er of BHV’er zich graag in hun vrije tijd inzetten als hier behoefte aan is. In Nederland kunnen hulpverleners zich inschrijven bij Het Nationale Register van Nederlanders met Hulpvaardigheden via helplevensredden.nl. Zij worden via de Nationale SOS ALARM ->112 App op persoonlijke titel gealarmeerd en geïnformeerd als ze in de buurt zijn van een 112 noodsituatie. Zij kunnen dan aangeven of ze in de gelegenheid zijn om te helpen. Dit wordt via de app indien gewenst via – SOS ALARM Locatie Hulp - direct doorgegeven aan de 112 meldkamers. Momenteel zijn er meer dan 32.000 geregistreerde hulpverleners, de ambitie is om eind 2015  meer dan 100.000 hulpverleners geregistreerd te hebben. Dit aantal is te behalen, door de participatie van toonaangevende private organisaties die hun EHBO’ers en BHV’ers registreren en zich als Maatschappelijk Verantwoord & Betrokken partner aansluiten bij de stichting.

 

Trigion, het meest complete beveiligingsbedrijf van Nederland, met meer dan 7.000 medewerkers, is vanaf vandaag partner van de non-profit Stichting Landelijke SOS ALARM Hulpdienst en wil samen met de stichting de veiligheid in Nederland verhogen.

 

“Trigion wil Nederland veiliger maken, dat is al meer dan honderd jaar onze missie en ons vak. Een samenwerking met de Stichting Landelijke SOS ALARM Hulpdienst past prima in deze ambitie. Niet alleen biedt de Nationale SOS ALARM -> 112 App zekerheid aan onze medewerkers en partners, ook mobiliseren we hen om zich aan te melden binnen het Nationale Register van Nederlanders met Hulpvaardigheden en actief bij te dragen aan het beoogde succes,” aldus Ellen Groenewoudt, algemeen directeur van Trigion.

 

Voorstel fotobijschrift

Namens Trigion overhandigt algemeen directeur Ellen Groenewoudt een cheque van € 5.000 aan Hein Vergeer, als ambassadeur verbonden aan de non-profit Stichting Landelijke SOS ALARM Hulpdienst. Het is een eerste stap in een gezamenlijke ambitie om Nederland veiliger te maken.


Foto via mediapakket

Meer informatie download de fact sheet

 

- EINDE PERSBERICHT-2

  

Ter info - Artikelen de afgelopen weken m.b.t alarmeren en 112 in het nieuws

·       Telegraaf – Een ander belt vast wel 112

·       AD – Mensenlevens in gevaar door verouderde ICT en onbezette 112 centrales

·       BNR – Levens in gevaar door onderbezetting meldkamers

·       PAUW – Protocol 112 op de meldkamer

·       Spitsnieuws – Niet genoeg mensen om 112 op te nemen