Q. Wat is een AED?
A. Een automatische externe defibrillator (afgekort met AED) is een draagbaar toestel dat wordt gebruikt voor het reanimeren van een persoon. De AED dient op een geautomatiseerde manier een elektrische schok toe met als doel een gestoord hartritme te stoppen, waardoor het hart weer in een normaal ritme gaat kloppen.
Q. Hoe werkt een AED?
-
Haal de AED uit de kast of bel het telefoonnummer op de kast om de code te krijgen waarmee je de kast kunt openen
-
Zet de AED aan
-
Het apparaat bevat 2 elektroden die op de ontblote borstkas van het slachtoffer geplakt moeten worden. Een AED analyseert het hartritme zodra de elektroden zijn aangesloten
-
Daarna geeft het apparaat gesproken opdrachten aan de hulpverlener. Het apparaat vertelt precies wat je moet doen en of je door moet gaan met reanimeren of een elektrische schok moet toedienen
Wil je oefenen met reanimeren en het gebruik van de AED? Volg dan een reanimatie en AED cursus bij jou in de buurt.
Q. Hoeveel AED’s zijn er in Nederland?
A. Naar schatting zijn er zo’n 60.000-80.000 AED’s in Nederland verkocht.
Q. Waarom is het zo belangrijk AED’s in kaart te brengen?
A. Iedere week krijgen 300 mensen buiten het ziekenhuis een hartstilstand*. De overlevingskans van een slachtoffer neemt toe als binnen 6 minuten wordt gestart met hartmassage en zo snel mogelijk de Automatische Externe Defibrillator (AED) wordt gebruikt. Om ervoor te zorgen dat je in een noodsituatie zo snel mogelijk de dichtstbijzijnde AED kunt vinden streven we ernaar om alle AED apparaten in Nederland in kaart te brengen. *Bron: www.hartstichting.nl
Q. Hoeveel AED’s zijn er op dit moment in kaart gebracht?
A. Op initiatief van het Radboudumc zijn er sinds 2009 via het platform www.AED4.eu 22.000 AED’s in kaart gebracht. Het Rode Kruis neemt de verantwoordelijkheid om zoveel mogelijk AED’s in Nederland in kaart te brengen over van het Radboudumc.
Q. Waarom neemt het Rode Kruis deze verantwoordelijkheid op zich?
A. Het Rode Kruis wil ervoor zorgen dat niemand in nood alleen staat. Daarnaast heeft het Rode Kruis een onafhankelijke positie en is zij een vereniging zonder commerciële doeleinden. Dat maakt het Rode Kruis de partij in Nederland om op onafhankelijke wijze alle AED’s in Nederland in kaart te brengen.
Q. Wat kan ik doen om te helpen?
A. Iedereen kan via de gratis EHBO-app van het Rode Kruis en de website www.aed4.eu. eenvoudig AED apparaten aanmelden. Ga naar www.rodekruis.nl/ehboapp voor meer informatie of download de app gratis in de app store op jouw smartphone. De EHBO app is beschikbaar voor iPhone en Android.
Q. Wat houdt de update van de EHBO-app in?
A. De AED functie in de EHBO-app heeft een grote update gehad. Het is vanaf nu mogelijk om in de EHBO-app AED’s te lokaliseren, AED’s aan te melden en AED’s te controleren.
Q. Hoe kan ik AED’s aanmelden?
A. Je kunt via de gratis EHBO-app en via de website www.aed4.eu eenvoudig AED apparaten aanmelden. Je moet daarvoor je e-mailadres opgeven. Vervolgens ontvang je van ons een e-mail met een activatielink. Als je op deze link klikt keer je terug naar de app of naar de website en ben je in staat om AED’s aan te melden.
Q. Hoe kan ik meerdere AED’s tegelijk aanmelden?
A. Ben je een organisatie en wil je meer dan 50 AED’s tegelijk aanmelden, neemt dan contact op met het Rode Kruis viaEHBO@redcross.nl.
Q. Er staat een AED op de kaart die niet aanwezig is. Wat nu?
A. Dit kun je doorgeven via onze gratis EHBO-app. Dan gaat er direct een bericht naar de persoon die de AED heeft aangemeld. Mocht dat niet lukken stuur dan een mailtje met de locatie van de AED naar EHBO@redcross.nl onder vermelding van Verwijderen AED.
Q. Er staat een AED op de kaart, maar de gegevens kloppen niet. Wat nu?
A. Je kunt dit melden in de EHBO-app door naar de locatie van de desbetreffende AED te gaan. Vervolgens kun je wanneer je op de AED klikt een fout melden. Wanneer je dit doet gaat er automatisch een e-mail naar de persoon die de AED heeft aangemeld. Mocht dat niet lukken stuur dan een mailtje met de locatie van de AED en de gegevens die moeten wijzigen naar EHBO@redcross.nl onder vermelding van Wijziging gegevens AED.
Q. Er staat een AED in op locatie van mijn bedrijf of organisatie. Ik wil dit niet, hoe haal ik deze AED weg?
A. Je kunt dit melden in de EHBO-app door naar de locatie van de desbetreffende AED te gaan. Vervolgens kun je wanneer je op de AED klikt een fout melden. Wanneer je dit doet gaat er automatisch een e-mail naar de persoon die de AED heeft aangemeld. Hij of zij kan de AED vervolgens verwijderen.
Q. Hoe kan ik een AED aanmelden die al vermeld staat?
A. Dat kan niet. Iedere AED op de kaart is gekoppeld aan een persoon met e-mailadres. Pas als een eigenaar inactief raakt, is de AED gekoppeld aan het Rode Kruis.
Q. Worden de AED-locaties gedeeld met andere organisaties zoals de reanimatie-oproepnetwerken (HartslagNU en Hartveilig)?
A. We hebben de EHBO-app aan de achterkant zo gebouwd dat de informatie met andere organisaties te delen is.
Q. Waarom staan de AED locaties van de reanimatie-oproepnetwerken niet standaard in de EHBO-app en op de websitewww.aed4.eu?
A. Er is op dit moment nog geen koppeling tussen de AED database van de reanimatie-oproepnetwerken en onze AED database. Het Rode Kruis richt zich op het in kaart brengen van openbare AED apparaten.
|